Budapesti rendelő: +36-20-361-9530, info.tamasidr@gmail.com Kiskunfélegyházi rendelő:+36 70 626 8389, kiskunfelegyhazirendelo@gmail.com

A vegán és a predán étkezés orvosi szemmel

Nyomtatás Szerző : dátum : 2013-08-15 kommentek : (43)

Sokan nem tudják, hogy mit jelent a vegán, vegetárius és predán étrend. Ha tudják, akkor is tévhitek élnek a köztudatban arról, hogy mi az egészséges. Valójában a minden étkezésnek megvan a hiányossága, de a vegánnak inkább kevesebb a pótolni valója, mint egy „átlagos”, „normális”, húst is fogyasztó predán étrendnek.

A vegetárius nem eszik húst. Húsnak számít a hal is. A vegán nem eszik semmilyen állati terméket.  Igy nem eszik tejet, tejterméket, tojást sem, de sokan nem esznek mézet sem. Hogy mit esznek akkor? Zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat, magvakat, hüvelyeseket, fűszereket, gyógynövényeket, növényi tejeket, növényi zsíradékot, gombákat. Az a vegán, aki sok tésztát, kenyeret fogyaszt, az lehet, hogy zöldség/gyümölcsöt még sem eszik eleget. Az ő étkezése sem lesz optimális. Predán az, aki húst is fogyaszt rendszeresen, és/vagy ehhez képest kevés zöldséget/gyümölcsöt eszik. Előfordulhat, hogy húst viszonylag ritkán eszik, de mivel sok tésztát, kenyeret fogyaszt, ezért zöldséget mégis keveset eszik. A vegán/vegetárius ellentéte nem a húsevő, hiszen minden húsevő fogyaszt növényeket is és többnyire a húsfogyasztás gyakorisága lehet csupán a különbség. Van, aki mindennap többször is eszik húst (reggelire felvágottakat, kolbászt), ebédre főzött és rántott húsokat, este maradék húsos ételeket, de van olyan predán is, aki csak heti 1-2 alkalommal fogyaszt húst összesen.

vegán ételA vegetáriusságnak sokféle indoka van, mint erkölcsi (állatvédelmi), vallási, környezetvédelmi (lásd például a következő grafikát: http://www.angelamorelli.com/water/), nagyobb sportteljesítmény elérése, de van egészségügyi indoka is és jelen bejegyzésemben erről szeretnék írni.

A predán táplálkozásnak (tehát a rendszeres húsevésnek) az indoka a megszokás, a jelenlegi általános társadalmi normák, családi hagyományok, a tudományos eredmények félrevezető, elfogult propagandái, az állatok életének a lebecsülése, valamint az a tény, hogy az élelmiszeripar túlkapásai a színfalak mögött zajlanak, így az átlag ember elől teljesen elrejtve folyik a vágóhidakon zajló öldöklés és húsételekkel kapcsolatos csalás. Ennek ismeretében jóval kevesebben fogyasztanának húst.

Anatómiailag milyen táplálkozás illik jobban az emberhez?

emésztőrendszerNem jó a kérdés! Bár ezt gyakran kérdezik és bizonygatják, mégis azért nem jó a kérdés, mert az ember teste és intelligenciája alapján sok féle táplálkozásra képes, de ez nem azt jelenti, hogy mindegyiket, vagy bármelyiket bűntetlenül folytathatja. Az ember fogazata, hosszú bélrendszere, gyomra, emésztőnedvei, bélflórája vegyes táplálkozásra alkalmas. Vagyis

  • alkalmas hús, tejtermék, tojás elfogyasztására is, de anatómiailag arra semmilyen indok sincs, hogy ettől az alkalmasságtól még feltétlenül ezeket kelljen is mindegyiket fogyasztaniaalkalmas növényi anyagok elfogyasztására, sőt
  • alkalmas arra is, hogy kizárólag ezeket fogyassza. Nem fog a kizárólagos növényi étrendtől a fogazat, vagy emésztőrendszer kifáradni, elégtelenül működni.
  • ételminőség szempontjából az is egyfajta vegyes táplálkozás, ha a növényi anyagokat nem csak nyersen, hanem a hőkezelés után is fogyasztja (tehát nyers növényi és főzött növényi ételeket eszik), de vegyes táplálkozáshoz tartozik, ha valaki tejterméket, tojást is fogyaszt, nem kizárólag a húsételtől lesz vegyes táplálkozásunk
  • anatómiánk nem alkalmas kizárólag hús, főként nem nyers hús fogyasztására. Egyáltalán nem hasonlít sem a tigris, sem az oroszlán fogazatára, emésztőrendszerére. Ezért nevezem én ezt a táplálkozást predán (húst is evő) és nem pedig predátor (ragadozó) táplálkozásnak.
  • Kétségtelenül nem alkalmas csak fűevésre – nyers fű evésére – sem úgy, mint a tehén, a ló, vagy az elefánt emésztőrendszere. Az ember a növényi anyagoknak is egy részét főzve, hőkezelve fogyasztja, az élelmiszereket előre meghámozza, feldarabolja, használ fűszereket, így válik emészthetőbbé az étel.

Tehát összegezve: az ember anatómiája nem zárja ki a vegán étrendet, főként nem a vegetárius étrendet és semmilyen kényszerszerűséget nem tartalmaz arra vonatkozólag, hogy mindenképp fogyasztania kéne húsételeket, tehát a predán étrendet. A hús megemésztésére képes, de növényi ételek nélkül nem képes működni. Az anatómiai viszonyok nem determinálják a húsfogyasztását, de nem is teszik lehetetlenné annak teljes elhagyását.

Húsevő állatokra jellemző

  • Húsevő tigris, ragadozóNincs rost – hús nem tartalmaz rostot. A hús rostmentes, ezért a bélmozgást, kiürülést akadályozza. .
  • Rövid bélrendszer – ez kompenzálja a növényi rostok hiányát, emiatt nem szorulásos a tigris
  • Fogazat – ragadozó fogazat. Ilyen fogai az embernek nincsenek.
  • A húst nyersen fogyasztja – az embereknek ez kevéssé szokásuk.
  • Emésztése gyors, speciális bélflóra – az ún. Rothasztó flóra az emberben nagyon sok betegséget, panaszt képes okozni, ugyanez a tigrisben normális.
  • Növényi táplálkozásra nem alkalmas – a tigris meg sem tudná emészteni a salátát.

Ember jellemzői

Az embernek sok rostra és antioxidánsra van szüksége a növényekből – a 4,5 m hosszú emésztőrendszere csak akkor működik megfelelően, ha elegendő növényi anyag van benne, vagyis a rostok előmozdítják a spontán bélmozgást. Az ember a biokémiai, élettani működéséhez szükséges antioxidánsokat nem képes csak húsételekből felvenni. Sajnos az utóbbi évtizedek mezőgazdasági átalakulása nyomán, a növényi élelmiszerek sokkal kevesebb tápanyagot tartalmaznak, ezért már a szokásos növényi adag sem fedezi a szükségletet.

emésztőrendszer2Az embernek közepes hosszú a bélrendszere van, melyen az étel csak akkor jut át egy nap alatt, ha abban elegendő növényi rost van, nincsenek a mozgást gátoló rothasztó bélbaktériumok.

Az ember csak húsevéssel megbetegedne. Megbetegítené a rosthiány miatti bélmozgás hiánya, a rossz bélflóra, a húsban levő túlzott mennyiségű könnyen emészthető fehérje, salakanyag, telített zsíradék.

Az ember főzi az ételét, mert úgy képes mindent jól megemészteni. Nincs az élővilágban még egy állat, amely főzné az ételét, hacsak nem a házi sertés, amely főzött ételmaradékot az embertől kap.

Az ember az ízeket szereti: édest, sóst, fűszereket, savanyút, csípőst, illatokat. Ezeket mind a növényi, mind az állati ételekkel el tudja érni.

Megkaphat-e minden tápanyagot az ember vegetáriánus étrendből?

Mindenbizonnyal a  helyes válasz az IGEN. Előre kell bocsátani, hogy manapság táplálkozástudományi szempontból a helyes nézőpont nem a valamely élelmiszercsoport megléte vagy elhagyása alapján való ítélkezés az étrend megfelelőségéről. Nincs normális és eleve elhibázott széles körben gyakorolt étrend. Csak hiányok vannak, viszont azok egyformán lehetnek minden egyes étkezési tipusban és azokat mindegyiket lehet korrigálni. Ami nehezen korrigálható, ha az adott étrenddel valaki sok felesleges, a szervezetet terhelő, megbetegítő anyagot fogyaszt.

Egyre többen ételallergiájuk miatt tejtermékmentes, vagy gluténmentes, vagy húsmentes, vagy tojásmentes étrendre kényszerülnek és az ő teljes tápanyag ellátottságuk is megoldható. A vegetáriusok, vagy vegán étrenden élők tápanyagellátottsága is hiánytalanul megoldható, csupán kellő hozzáértést igényel, mint egyébként valamennyi diéta. Mint ahogyan a predán étrendnek is vannak veszélyei, hiánytünetei, amelyeket hasonlóan számon kell tartani, mint a vegán étrend veszélyeit.

Tápanyaghiány veszélye csak a vegánoknál?

salakmentes testNincsen semmilyen kétség és vita afelől, hogy a növényi táplálkozás jobb minőségű zsíradékot, elegendő mennyiségű rostot, komplexebb szénhidrátokat tartalmaz. Amit vitatni szoktak a húsevés pártiak, az a fehérje (aminosav), a B12 vitamin, a vas, a kreatin ellátottság vegán étrend mellett. Ugyanakkor a vegán táplálkozás mellett szól a predánnal szemben, a jobb antioxidáns, rost, vitaminellátottság. Nézzük meg sorjában, hogy melyek az ún. veszélyeztetett, megkérdőjelezett tápanyagok vegán, illetve sok húst és kevés zöldséget/gyümölcsöt tartalmazó étrend mellett.

Aminosavak

Aminosavak a szervezet fontos fehérjéinek előállításához szükségesek. Úgy mint struktúrafehérjék (kollagén, ellasztin) transzportfehérjék (hemoglobin, myoglobin), enzimek, immunglobulinok, interferon, DNS, hormonok (inzulin, tiroxin, növekedési hormon) ferhérjéihez.

Mivel az aminosavakat feloszthatjuk esszenciális (tehát amelyeket a szervezet nem tudja előállítani és ezért étellel fel kell vegyük készen) és nem esszenciális, vagyis a szervezet is előállíthatja típusokra, ezért a kulcskérdés a kivülről felveendő esszenciális aminosavak biztosítása. Minden aminosav egyidejűleg jelen van a húson kívül a tejtermékben, tojásban, szójában is.

De tudjuk azt is, hogy a növények is gazdagok esszenciális aminosavakban és ha nem is feltétlenül van jelen mindegyik esszenciális aminosav megfelelő mennyiségben egy-egy növényben, de több növény egyidejű, vagy legalább 2 napon belüli fogyasztásával (komplettálással) minden esszenciális aminosavat megkaphat a szervezet hús nélkül is növényekből. Sehol nincs az a biológiánkban előírva, hogy csak olyan élelmiszerek fogyaszthatók, amelyek egyben biztosítják az összes esszenciális aminosavat. Ez a maximális elvárás csak az utóbbi évtizedekben megfogalmazott téveszme.

A világ négy legnépszerűbb gabonája – a kukorica, a búza, a rizs és a szója – elegendő fehérjét és megfelelő aminosavakat biztosítana a Föld népességének, miközben csupán a szárazföldi területek 4 százalékán termelik őket, szemben az állattartáshoz szükséges 30 százaléknyi területtel.

Egyes irodalmi adatok szerint az összes esszenciális aminosavat ugyancsak tartalmazza a kelbimbó, sárgarépa, kukorica, karfiol, uborka, tök, krumpli, zöldborsó, az összes dióféle, szezám-, napraforgómag, valamint a paradicsom fehérjéje is, lehet, hogy nem mindegyik aminosavat elegendő mennyiségben, de ezeket jó eséllyel használhatjuk a komplettálás során.

Esszenciális aminosavak

  • izoleucin
  • leucin
  • lizin
  • metionin
  • fenilalanin
  • treonin
  • triptofán
  • valin

Feltételesen esszenciális aminosavak

csecsemők, gyerekek és bizonyos betegségek esetén (cirrhosis, rák, veseelégtelenség, szepszis stb.)

  • Arginin
  • Cisztein
  • Glutamine
  • Tirosin
  • Szerin
  • Taurin
  • Glicin
  • hisztidin

Nem esszenciális aminosavak

  • Alanin
  • Aszparaginsav
  • Aszparagin
  • Glutaminsav
  • Ornitin
  • Prolin

Székletvizsgálatok

vegetárius, vegán ételPraxisomban több ezer székletvizsgálatot végeztettem már el a baktériumflóra, gyulladásos anyagok, immunműködés felderítésére. Állíthatom, hogy a mai ember folyamatos állati fehérje fogyasztása megváltoztatja a baktériumflórát a rothasztó baktériumok irányába (clostridiumok, esherichia coli stb.), ezek a baktériumok azután nagyon nehezen távolíthatók el a bélrendszerből még akkor is, ha az étrendjét változtatja. A rothadó flora fokozza a gyulladásos tevénységet és krónikussá válása esetén csökkenti az immunaktivitást. Kijelenthető, hogy a felnőtt ember szervezete nem tudja feldolgozni, már felszívni és alaposan megemészteni sem a bejuttatott nagy mennyiségű állati fehérjét és az részleges lebomlása, bakteriális folyamatok révén számtalan a szervezetre káros anyagcsereterméket, toxint termel, amely gátja a gyógyulásnak. A civilizált ember nem fehérjehiányban, hanem fehérje mérgezésben szenved! Mindezt nagyon jól szemlélteti a gyógyulás útja is, mert ha az ilyen fehérje mérgezésben szenvedő beteg áttér vegan étrendre, akkor a gyulladások és más krónikus betegségek többnyire már ettől gyógyulnak.

Összességében tehát elmondható, hogy a változatosan összeállított növényi élelmiszerek bőven ellátják az emberi szervezetet megfelelő minőségű és mennyiségű aminosavakkal és bár, gyermekkorban vagy terhesség idején tanácsos a vegan étrendet kiegészíteni tejtermékekkel, a felnőtt élet egyéb részében az állati fehérjék inkább ártanak, mint használnak az embernek. A feleslegben elfogyasztott állati fehérjék mérgezik a szervezetet, az ember fehérje beviteli optimuma közelebb van a minimumhoz, vagyis a fehérje bevitel minimuma és maximuma között nagyon szűk a határ

B12 vitamin

A kobalamin a DNS és fehérje szintézis folyamatában, metionin szintézisben, az agy, a központi idegrendszer és a vérképzés folyamatában vesz részt.  A B12 vitaminra azt szokták mondani, hogy azt csak húsból vehetjük fel, de ez nem igaz. Növényi anyagok is jelentős mennyiségben tartalmazzák, pl. a csírázó magvak, kovászos uborka, savanyú káposzta, gabonafélék.

Napi szükséglet

  • csecsemő: 0,5-1,5 µg
  • gyerek: 2,5-5,0 µg
  • felnőtt: 5,0 µg
  • terhes nő: 6,0 µg
  • szoptatós anya: 6,0 µg
  • idős ember: 5,0 µg

Előfordulás

  • marhamáj: 65µg
  • marhavese: 33,4µg
  • marhahús: 2µg
  • tojássárgája: 2µg
  • 1 liter tehén tej: 4,2 µg
  • fehér kenyerek: 0,13-0,24 µg
  • barna kenyerek: 2-3µg
  • müzlik: 4-5µg
  • sajtok: 1-2 µg
  • mannarax: 100µg
  • csírázott magvak: 30-40µg
  • élesztő: 54µg
  • kovászos uborka: 60µg
  • savanyú káposzta: 65µg

Vas

vegán étel tányéronA vas az oxigén és elektrontranszportért felelős, alkotórésze a hemoglobinnak, így hiányában vérszegénység alakul ki. A vas felvétele nagyban függ a vékonybél flóra és működés épségétől, a táplálékkal elfogyasztott vitaminok (C), citromsav, szerves savak és flavonoidok egyidejű jelenlététől. Ezért tényszerű, hogy bár az állati termékek nagyobb mennyiségben tartalmazzák a vasat és a növényi rostok (fitátok, polifenolok) meg is köthetik a vasat, mégis a növényi táplálkozás mellett a kevesebb vasmennyiségből is hasonló jó a felszívódó mennyiég a kisérő anyagok jelenléte miatt. Tudjuk, hogy a vashiányos anémia nem több a vegetáriusok között. Am.J.Clin.Nutr. 1994. május 59 (5 Suppl.) (1233-1237)

A vasvesztés jelentős krónikus gyulladások, erős menstruációs vérzés, fehérjehiány, vagy daganatok esetén. A terhesség alatt is dupla mennyiség szükséges.

Kreatin

A kreatin központi szerepet játszik az energiaháztartásban, az ATP szintézisben. A kreatint felvenni elsősorban húsokból és halakból lehet. Ugyanakkor a kreatint a szervezet is elő tudja állítani argininből és glicinből. (Egészséges felnőtt esetén mindkettő aminosavat elő tudja állítani a szervezet, tehát nem esszenciális).  Tehát nem szükséges mindenáron felvenni húsokból a kreatint.

Antioxidánsok

A növényi antioxidánsok (flavonoidok, flavonok, antocianok, oligomer proantocianoidok) kb. 5000 különböző kémiai anyagból állnak össze, melyek a tápláléknövényekben széles körben elterjedtek. Rendkívül erős antioxidáns hatásuk van, még arra is képesek, hogy más antioxidánsok, mint C-vitamin, E vitamin, GSH regenerációjában, „újratöltésében” résztvegyenek. A legismertebb képviselőjük a quercetin, rutozid.

Ilyen növényi antioxidánsokban a húsételek, tejtermékek, tojás nem hogy szegények, hanem azoktól totálisan mentesek.

Omega 3 zsírsavak

zöld vega ételAz omega 3 zsírsavak elsősorban a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében és gyógyításában (vér viszkozitása, vérnyomás, szivritmus, érelmeszesedés stb.), menstruácis zavarok, gyulladások, pszichés egyensúlyban játszanak fontos szerepet. A szervezet nem tudja előállítani, készen kell hozzájussunk. Vannak növényi és állati források. Az általános étkezésben mind az állati, mind a növényi termékek omega 3 zsírsavakban szegények. A húsok közül kivétel a tengeri és folyami halak és rákok egy része (hering, tonhal, lazac, angolna, pisztráng, busa, makrela), a növények közül pedig kivétel bizonyos növények olajak (lenolaj, kenderolaj, repceolaj, dióolaj, szójaolaj, búzacsíraolaj). Sem a predánok (húst is fogyasztók) nem fogyasztják elegendő mennyiségben a felsorolt halakat, sem pedig a vegetáriusok/vegánok a felsorolt olajokat.  Tehát mindkét táplálkozási forma számára fontos a kiegészítés. De egyik sem jobb, vagy rosszabb, mint a másik.

Vitaminok

Nincsenek olyan vitaminok, melyek csak állati húsban fordulnának elő, viszont számtalan olyan vitamin van, amely csak növényekből vehető fel kellő mennyiségben. Vitamin kiegészítés mindkét táplálkozási forma számára fontos, nem fontosabb a vegánok, mint a predánok számára.

Rostok

A rostok olyan szénhidrátok, melyek az emésztőrendszerben nem emésztődnek meg, nem szívódnak fel, mégis fontos szerepük van az egészség fenntartásában. Megkötik a káros anyagokat (toxinokat, gázokat, epesavakat), lassabbá teszik a szükségtelen szénhidrátok felszívódását, béltartalomnak tömeget adnak, ezzel a passzázst biztosítják. Hiányukban székrekedés és számtalan szervi funkciózavar léphet fel. Állati termékek semmilyen rostot nem tartalmaznak (sem a hús, sem a tejtermék, sem a tojás), növényi termékek viszont nagy mennyiségben tartalmazzák a rostokat, kivéve a finomított gabonafélék. Tapasztalatból tudom, hogy a nem jelentős (heti 1-3-szori) húsfogyasztás kiváltása vegetárius/vegán étrenddel is elegendő lehet a krónikus székrekedés megszüntetéséhez, tehát e néhány hús adag is kellően képes a rostbeviteli arányt elrontani ahhoz, hogy székrekedés alakuljon ki.

Fitoanyagok

Ma már nyilvánvaló, hogy nem csupán a fő tápanyagokra van szükségünk az életünkhöz, hanem ún. szekunder növényi anyagokra is, szaponinok, flavonoidok, illóolajok, csersavak stb. Ezek az anyagok fontos katalizáló, sokszor gyógyító tulajdonsággal rendelkeznek és nyilvánvalóan a húsok, tejtermékek, tojás ezeket az anyagokat nyomokban sem tartalmazzák.

Hullamérgek (ptomainok)

Húsok állásakor keletkeznek (putreszcin, kadaverin, ammónia stb.). Húsok azonban nem csak a konyhában állhatnak, hanem az emésztőrendszerünkben is állnak, miközben több kilogramnyi baktérium telepedik rájuk egy a szobahőmérsékletnél jóval magasabb kb. 38 °C fokon. Úgyhogy manapság a ptomainok közé sorolják nem csak a hús sejtjeiből keletkező mérgező lebomlástermékeket, hanem a húsra telepedő rothasztó baktériumok által termelt toxinokat is (pl. neurin).

Antibiotikumok, félelmi anyagok, kémiai anyagok, steroidok

A nagyüzemi állattartás rendkívül elvetemült módszerei mellett az állatok sokkal inkább megbetegszenek, mint a szabad állattartás mellett. A beteg állatokat kémiai gyógyszerekkel (antibiotikumokkal, steroidokkal, hormonokkal) kezelik, hiszen az egyetlen cél, hogy eljussonak a levágásukhoz szükséges testsúlyba, fizikai állapotba bármi áron is. Ezek a gyógyszerek a húsban jelen vannak. Természetesen a növényvédelem, és növények termesztése során is kerülnek a növényekbe kémiai anyagok, de ezek mennyisége és szervezetre való ártalmassága még mindig enyhébb, mint az állatok esetén használt gyógyszerek. Ráadásul kimutatott tény az is, hogy az állatok a vágóhídra szállítás és a megölésükre várakozás során rengeteg félelmi anyagot termelnek, amely a húsban jelen marad.

Összességében tehát megállapítható, hogy hiányos lehet mind az állati terméket fogyasztók (predánok) étrendje, mind a vegánok étrendje, de mindkettő kiegészíthető megfelelően összeválogatott diétával, korszerű ortomolekuláris készítményekkel, táplálékkiegészítőkkel. A mindennapi kommunikációban gyakran a vegán étrend hiányosságait kommunikálják előszeretettel bár ezt semmi nem indokolja, hiszen a húsételeket is fogyasztó predán étrend sokkal hiányosabb pl. rostokban, vitaminokban, antioxidánsokban, omega 3 zsírsavakban, fitoanyagokban, mint a vegán étrend. Az is tény, hogy az állati termékek sokkal több káros anyagot (baktériumok, hullamérgek, antibiotikumok és más gyógyszerek) tartalmaznak, mint a növények.

Megkaphat-e minden tápanyagot a húsból?

A válasz a fentiek alapján egyértelmű, hogy nem. De a tévedés ott szokott lenni, hogy a predán, tehát húst/tejterméket is fogyasztó személyek szinte mindegyike meg van győződve arról, hogy ő nem fogyaszt sok húst („csak heti 2-3x”, „csak naponta egyszer”, „csak halat és szárnyast”) és amellett a szint mellett nyilván a fogyasztott növényi anyagok fedeznek minden hiányt. Sajnos nem így van. A hús emésztése növeli a növényi anyagok szükségességét, a hús/tejtermék tömegénél fogva elveszi a növényi anyagoktól a megfelelő részarányt, a hús kismennyiségben is felborítja a bélflórát, nem beszélve arról a nem mellékes tényről, hogy a hús mellett többnyire még tejet, joghurtot, sajtot, tojást is fogyasztanak rendszeresen, naponta akár többször is.

Az ilyen „vegyes” étrend nem tartalmaz elegendő rostot, antioxidánst, friss növényi anyagokat, omega zsírsavakat, vitaminokat. A vegyes étrend mellett kóros lesz a bélflóra, lassabb a passzázs.

Teljes értékű vegán étrend

Természetesen a vegán és vegán étrend is különböző lehet. A teljes értékű vegán étrend nem tartalmaz ún. raffinált élelmiszereket fehér lisztet, fehér cukrot, félkész élelmiszereket, konzerveket, porokat. Kerüli a mirelitet, kevésbé hőkezeli az ételeket. Kevesebb sót használ, nem használ káliumozott sót, csak konyhasót, vagy tengeri sót. Inkább választja a bio élelmiszereket és a fentiek értelmében alkalmaz táplálékkiegészítőket.

Élő táplálék – halott táplálék

Élő táplálék az, melynek kémiai struktúrája energetikája még nem károsodott. Élő zöldség, gyümölcs, melyet frissen szednek. Élő a veremben eltartott. Élő a teljes mag, melyet csak felhasználás előtt aprítanak, vagy darálnak. Élő a szárított növény, vagy növényi rész. Élő a frissen készített, a frissen hőkezelt, a kevéssé hőkezelt. Élő a hidegen sajtolt olaj. Viszont halott élelmiszer a tartósított, hosszú idejet feldarabolt, darált, őrölt. Halott a túlhűtött, (mirelit), a túlfőzött, a többször kihűtött és felmelegített, a konzervált, a kémiai anyagokkal kevert, a félkész (por, öntet stb.) a hús. Halott anyag a tömeggyártással előállított sok transzzsírsavat és kémiai anyagokat tartalmazó flakonos növényi olajok. Halott a zsírban/olajban sütött élelmiszer.

Ezért a vegán étrend is lehet káros, ha túl sok halott anyagot tartalmaz, ha túl sok szénhidrátot, kevés friss anyagot, ha sok konzervet, ha aránytalan és nem változatos. Káros például a tésztát, tésztával vagy kenyeret kenyérrel étkezés (bár növényi). Káros a konzervekből, félkész zacskókból készült menü.

Gabonafélék

Kétségtelenül igaz a paleolit táplálkozás hirdetőinek az a felismerése, hogy az európai ember számára a búza, rozs fehérjéi kevésbé jól emészthetők, mint más gabonáké. Nagyon sok táplálékintolerancia tesztet végzek és azt tapasztalom, hogy a glutén tartalmú ételek elhagyása akkor is gyógyítja az emésztőrendszeri bajokat, a gyulladásos jellegű egyéb betegségeket ha maga a glutén érzékenység laboratóriumi módszerekkel nem kimutatható. Ugyanakkor nem osztom a paleolit követők sok más tézisét. Nem hiszem például, hogy az embernek semmilyen szénhidrát tartalmú gabonára nem lenne szüksége, bár nyilván a szénhidrát szükséglet mértéke embertől, betegségtől, életmódtól függően különböző lehet és elképzelhető, hogy valaki ezen a téren is aránytalanul étkezik. Rizs, kukorica, köles, amarant, hajdina, quinoa fogyasztható többnyire korlátozás nélkül, kivéve azokat, akiknek ezekre is van táplálékintoleranciájuk az elvégzett tesztben. Betegség esetén többnyire nem javaslom a búza, rozs, bulgur, durum, kamut termékeket, de aki ezeket minden tünet, baj nélkül fogyasztotta eddig is életében, ott nem tűnik indokoltnak ennek elhagyásán fáradozni.

További érvek amelett, hogy miért érdemes sok növényi anyagot fogyasztani

A már fentebb említett érveken túl (rostdús, omega 3 zsírsavak, vitamin, fitoanyagok, antioxidánsok) mellett további fontos érvek a növényi anyagok domináns fogyasztása mellett:

  • esszenciális zsírsavakban gazdag
  • telített zsírsavbevitel csökken
  • koleszterin bevitel és felszívódás csökken
  • nitrogénegyensúlynak jót tesz (nukleinsavakban szegényebb)
  • sav-bázis egyensúly javul (többnyire a friss zöldségek azok, melyek alkalikus vegyhatást adhatnak a szervezetnek)
  • kalóriaszegényebb, amennyiben nem túlzott a szénhidráttartalmú gabonafélék és édességek fogyasztása
  • fiziológiás bélflóra számára kedvezőbb (Br.J.Rheumatol. 1994.jul.33.(7)(638-43)
  • L(+) jobbra forgató tejsavbevitelt fokozza
  • fitoterápia – gyógyító-betegségmegelőző táplálékok

További érvek a hús károssága mellett

A rosthiányos, túlzott fehérje mennyiséget jelentő, bélflórát rothasztó irányba változtató, gyógyszereket tartalmazó, antioxidáns hiányos jellemzőik mellett további érvek a hús károssága mellett:

  • túlzott a koleszterin bevitel
  • telített zsíradék aránya túlzottan magas (ideális: P/S > 2)
  • purin, nukleinsav bevitel ↑
  • sav-bázis egyensúly eltolódása (sav ↑)
  • csak hőkezelt, vagy tartósított formában fogyasztja

[box type=”info”]Következtetések [/box]

vegán ebéd kosárban

Az ésszerűen, hozzáértéssel összeállított vegetárius/vegán étrend nem kevésbé egészséges táplálkozás, mint a predán (húsevő) étrend. Megváltozott élettani állapotban szükséges lehet bizonyos szupplementáció (kiegészítés), tehát terhesség, szoptatás esetén D és B12 vitamin adása, öt év alatti gyerekek esetén ügyelni kell a megfelelő kalóriabevitelre, esetleg vas és D vitamin adása lehet szükséges.

Ezek figyelembevétele mellett a vegetárius étrend normális Am.J.Clin.Nutr. 1994.may 59 (5 Suppl.) 1176-1181, J.Am.Diet.Assoc. 2003 Jun;103(6):748-65.

A vegan és a vegetárius étrendet alkalmazom diétaként, ami hatékony gyógymódja számtalan krónikus megbetegedésnek, úgy mint a metabolikus szindróma betegségei, valamint az ún. korlátozottan táplálkozásfüggő betegségek – pl.: RA – Br.J.Rheum. 1994. jún. 33 (6) (369-75) –, a vastagbélrák, véralvadási betegségek Am.J.Clin.Nutr. 1993.Sept.58(3) 354-9) esetén.

Mind a predánok, mind a vegánok és vegetáriusok számára szükséges a táplálkozási tanácsadás, hiszen mindegyik táplálkozási mód mellett előfordulnak hiányállapotok. A húsevők étrendjével valójában több a probléma.

A helyes táplálkozás kialakítását, salaktalanító kúra szükségességét pontosabban felmérhetjük a BETA teszt, vagy Enderlein mikroszkópos vizsgálat végzésével, széklet gyulladásos faktorainak és gyulladásos faktorainak felmérésével.

További információkat találhat ebben a filmben!

Cikk nyomtatása

Dr. Tamasi József

szerző

az összes cikk megtekintése
Kommentek
ismeretlen 4 óra ago
2013-08-21

Vega nem lennék az életben soha…A szója az kb. 99%ban GMO eredetű. IGazoltan főleg. A GMO hatása a szervezetre pedig ismeretlen.

Válasz
Andras 19 óra ago
2014-05-07

Szoja nelkul tokeltesen elvan egy vegan. 🙂

Lili 10 óra ago
2013-09-02

A vegetarianizmus vagy veganizmus nem jelent kötelezően „szójaevést”, pl. más hüvelyesek is tartalmaznak elegendő fehérjét . Én vegán vagyok, de nagyon ritkán fogyasztok szóját, pl. tofu formájában. A BIO szójatermékek nem génmanipulált szójababból készülnek, viszont a „haszonállatokkal”, akiknek a húsát te később elfogyasztod, zömében génmanipulált takarmányt (kukorica, szója) etetnek.  Itthon csak a termesztése tilos. Úgyhogy ne hidd, hogy csak mert közvetlenül nem eszel szóját, nem kerül be a szervezetedbe mégis több génmanipulált anyag, mint egy vegának. Ráadásul a takarmányként felhasznált génmanipulált szója és kukorica miatt ebben a pillanatban is esőerdőket égetnek fel.

Válasz
Lili 3 óra ago
2013-09-02

óóóó a cenzúra eltüntette az előző hozzászólásomat, pedig semmi olyat nem tartalmazott, ami nem témába vágott volna. Legalább egy magyarázattal megtisztelhetett volna a doktor „Úr”.

Válasz
tamasi 14 óra ago
2013-09-03

Kedves Lili! Dehogy tüntette el a cenzura. Örülök, ha írnak hozzászólást és ha az a témába illeszkedő, akkor ott is hagyom.  Igen, én sem nagyon eszem szóját, nagyon ritka. Hál’ Istennek a hús révén sem nagyon került a szervezetembe a génmódosított szója, mert 35 éve vegetárius vagyok. Véleményem szerint, a szóját annyi sok manipuláció éri, hogy emiatt nem tudom jó érzéssel fogyasztani. Sokkal szívesebben eszem csicseri borsót, mung dalt, vagy sárga felesborsót,  babot, ha feltétlenül valami fehérje bombára vágyom. A hüvelyesek tk. annyi fehérjét tartalmaznak, mint a húsok, vagy a tejtermékek, csak mellette telítetlen zsírokat, rostokat, vitaminokat is, ami a húsban jóval kevesebb. Köszönöm a hozzászólását! Üdvözli Tamasi dr.

Válasz
Babu 9 óra ago
2013-10-14

Kedves Doktor Úr!
22 éve vagyok vegetariánus (tejterméket fogyasztok, tojást nem) és egy dolgot leszámítva nincs semmilyen hiánybetegségem. (Rendszeresen járok vérvizsgálatra.) Ez az egy dolog a vashiány. Rendszeresen szedek vasat, de így is megvan a hiány… Esetleg van valamilyen ötlete?
A másik kérdésem: egyre több „egyszerű” vegetáriánus ismerősöm válik vegánná és egyre többet hallom, mennyire káros a tehéntej fogyasztása. Mi erről a véleménye? (Házitejet szoktam venni, de eredeti formájában szinte egyáltalán nem isszuk, többnyire sajtot készítek belőle, esetleg valamilyen édességet.)Előre is köszönöm!Babuui: a szóját én is nagy ívben kerülöm 🙂

Válasz
Babu 9 óra ago
2013-10-14

A vége kicsit furcsán lett tördelve, elnézést.

Válasz
Judit 3 óra ago
2013-11-05

Kedves Doktor Úr! Sok-sok vegán nevében rendkívül hálás vagyok Önnek ezért a cikkért!:) Végre egy magyar orvos, aki nyilvánosan is felvállalta és indokolta! Terjesztem is ezerrel, ha nem bánja!:)

Válasz
Timi 4 óra ago
2013-11-05

8 éve vagyok vegetáriánus… A szója nem mindig volt ilyen nagy divat, és igazából én el is vagyok nélküle…Teljes életet élek… Mióta nem eszek húst, jobban érzem magam … Mind testileg mind lelkileg 🙂



 

Válasz
omaria 4 óra ago
2013-11-06

Nagyon sokat lehet olvasni arról, hogy a növények levelei tele vannak fehérjével! Reteklevél, spenót, sóska, mángold, répalevele, saláta, karalábé levél….stb Tehát naponta, ha megiszunk összesen egy  liter zöldlevelet tartalmazó turmixot, akkor nagyon sokat tehetünk az egészségünkért! Viktoria Boutenko vegán írónő, egy egész könyvet szentelt ennek a témának! 
 

Válasz
IM Robi 11 óra ago
2013-11-07

Számomra az a nagy kérdés, hogy Vegán étrenddel milyen fizikai teljesítményt lehet elérni állóképességi sportban, pl. egy hosszú távú triatlon – IM – versenyen, és hosszú távon jelentkezik-e hiánytünet, hiszen az a terhelés elég komoly.
Szóval jelenlegi projektem ennek kiderítése, 3 hónapja tértem át Vegán étrendre és a Június végi balesetem után már el is kezdtem a felkészülést, melyhez egyértelműen szükségem van szakmai segítségre. Eddig sok szóját ettem, de fentiek után ezt hanyagolni fogom, én is nagy ívben fogom kerülni 🙂
Felkészülésem itt követhető nyomon:
https://www.facebook.com/pages/Veg%C3%A1n-%C3%A9letm%C3%B3dhoz-vezet%C5%91-%C3%BAt/620857644611451
 

Válasz
Agnes 5 óra ago
2013-11-07

Ez egy nagyon jó összefoglaló. 🙂 Köszönöm szépen!

Válasz
Éva 4 óra ago
2013-11-11

Nagyon köszönöm a cikket Doktor Úr!

Válasz
Henrietta 9 óra ago
2013-11-15

Kedves IM Robi! Tapasztalataim alapján a vega étrend (bár én fogyasztok halat és tejterméket) nem okoz teljesítmény csökkenést a sportban. A párom szintén hasonló étrenden van, évekig maraton futó volt és nem okozott számára problémát ez az étrend. Mindketten hobbi szinten a mai napig rendszeresen sportolunk és saját észrevételeink alapján sokkal könnyebb a regeneráció a hús mellőzésével. 
Bízom benne, hogy válaszommal erősíteni tudom a döntésed helyességét és jó eredményeket kívánok! 🙂

Válasz
varró Brigi 17 perc ago
2013-11-17

Kedves Doktor Úr! Évekig voltam vegetáriánus,majd pár hónapig vegán. Az átállás alatt megbetegedtem auzoimmun pajzsmirigy betegségem lett. (Hashimoto) .Sok helyen olvasom,h a gabonákat teljesen érdemes elhagyni,meg a tejtermékeket is.A tejtermékek nem gond,már régóta nem fogyasztom őket. Viszon a gabonák elhagyásával (+ paprika,paradicsom,burgonya,padlizsán, káposzták  is kerülendő autoimmunitásnál ) eléggé leszűkül az ehető ételek köre. Az lenne a kérdésem, h Ön szerint mit lehet ilyenkor tenni?Egyek megint húst? Köszönettel: Brigi

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 2 óra ago
2014-01-12

Kedves Brigi! Sajnos egy könyvet írtam hónapokig és ma kezdtem el újra foglalkozni a site-ommal. Ezért nem válaszoltam a hozzászólására. Tehát én azt javaslom, hogy kövesse a diétámat , ami itt site-on található és jó eséllyel javulni fog (tamasi-dieta). Semmiképp ne a hús irányába változtasson. A paprika, paradicsom stb. amit felsorolt, elhagyása nem lehet helyes. Szerintem kövesse a diétát. Üdvözli Tamasi dr.

szerző
Dr. Tamasi József 13 óra ago
2014-01-19

Kedves Brigi! Nem látom, hogy itt lenne a válaszom, lehet, hogy valamit annak idején rosszul nyomtam meg és így eltűnt. Szóval semmiképp nem a hús visszavétele a megoldás szerintem, hanem az étrend további tökéletesítése. Javaslom, hogy a tamasi diétát (www.tamasidr.hu/tamasi-dieta) olvassa el és próbáljon arra felé változtatni.

Bence 6 óra ago
2013-11-19

Márpedig ilyen ember is van, most találtam:http://www.vice.com/en_uk/read/this-guy-has-eaten-nothing-but-raw-meat-for-five-yearsCsak a teljesség kedvéért.Röviden magyarul: Miután mindenféle diétát végigpróbált, beleértve a vegánt is, kipróbálta a nyers hús és zsír evését, és azóta egészségesebb mint valaha. Állati zsírral mos fogat,  és van egy kis edénye, amiben direkt rothasztja is a húst megevés előtt, mert ettől a benne keletkező baktériumok probiotikusan segítik a nyers hús megemésztésében.Tehát csak azért mondom, hogy ilyen is van. Jó étvágyat! =D

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 2 óra ago
2014-01-12

Hát ez csak néhány hónapig megy és utána beteg lesz. Üdv Tamasi dr.

Peller Brigitta 11 óra ago
2013-11-21

Kedves Robi!
Tele a net a sportolókkal, pld. itt is láthatóak:
http://www.vegetarianus.info/vegetarianus_hiressegek/sportolok.html
Én is köszönöm az összefoglalót! Rendkívül érthető és meggyőző summázás. 🙂
 

Válasz
vbrigi 11 óra ago
2013-11-22

Pár napja írtam ide egy hozzászólást,de eltűnt az oldalról! Tudja valaki h miért nem lehet látni?
 

Válasz
Huffman Szilvi 4 óra ago
2014-01-09

Csak annyit szeretnék, hogy magyarul egy étel, ha raffinált, akkor inkább különlegesen ínyenc módon elkészített. A raffinált élelmiszer pedig talán ravasz élelmiszert jelentene,  a cikk írója pedig a „refined”, azaz finomított, ipari feldolgozáson átmentet akarhatott írni, szerintem.
(A teljes értékű bekezdésben.)

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 3 óra ago
2014-01-12

Hát egy pillanatra elbizonytalanított az észrevételével, de megnéztem idegen szavak szótárában és azt is jelenti a szó, hogy finomított, manipulált, tisztított. Úgyhogy helyesen használtam a szót. Legfeljebb arról lehet vitázni, hogy egy f-el, vagy kettővel kell írni. Néhol így, néhol úgy írják. Üdv Tamasi dr.

vbrigi 1 óra ago
2014-01-17

Köszönöm szépen 🙂

Válasz
Kira 2 óra ago
2014-01-17

Kedves doktor Úr! Tetszik a cikke, alaposnak is tartom, ettől függetlenül úgy gondolom, azért szervezetfüggő is, kinek mi jó. Én próbáltam a húsmentes életet, pontosan gyulladásos problémák miatt (elsősorban acne), és sajnos semmi nem változott. Végső elkeseredésemben feladtam minden „diétát”, és próbáltam azt enni, ami jól esett, amit kívántam. Így csakis a testem jelzéseire hagyatkozva kialakult az étrendem, amiben túlsulyban van a hús, nincs tejtermék, de van tojás, és a gabonákat is elhagytam, mert hasfájást okoztak, pedig kimutatott allergiám, érzékenységem nincs. Kevesebb, mint fél év alatt elmúltak a panaszaim, teljesen rendbe jöttem. Később láttam, hogy „tudatlanul” ráálltam a mostanában nagy port kavart paleolit étrendre, amit csak azért nem szeretek, mert mostanában ér a „vád”, hogy divatdiétáom, pedig nem is tudtam még az egészről, amikor elkezdtem. Summa summarum, nekem erős kétségeim vannak a bolti húsokat illetően. Nem tartja elképzelhetőnek a Doktor Úr, hogy nem elsősorban a hús, hanem annak minősége ( oltóanyagok, antibiotikumok, gyógyszerek, színezőanyagok(!) stb.) a fő probléma? 
És egy utolsó gondolat: Amit én a mindennapokban látok még problémának, hogy beszűkült a társadalom a paprika, paradicsom, alma, banán kvartettre, ami szintén nem elegendő vitamin és asványi anyag forrás. A vegetáriánusoknak viszont ezt a kört bővíteni kell, szélesebb lesz a látókörük ezen a területen, így egészségesebb lesz, de nem gonodolom még mindig, hogy ez egyértelműen csak a hús elhagyásának tudható be. 

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 13 óra ago
2014-01-19

Kedves Hozzászóló! Köszönöm az értékes gondolatait! Az én véleményem a felvetett témakörökről a következő. A világegyetemben léteznek tágabb összefüggések, mint csupán a táplálkozás, illetve a megfelelő diéta, és ezek a táplálkozási elvek pontosan beleilleszkednek a tágabb játékszabályrendszerbe. Például a tréning hatás, alkalmazkodó képesség. A szervezetünk képes alkalmazkodni a nehézségekhez sokszor sikeresen, fiatalabb korban jelentősebb mértékben. Előfordulhat, hogy egy-egy rossz szokáshoz egyszer csak megtanul úgy alkalmazkodni, hogy a látványos tünet megszűnik. Mondjuk a hús,vagy a dohányzás toleranciája lehet ilyen. Ez megy egy ideig, de egy idő után átszakad és sokkal nagyobb bajt okoz. Másik ilyen összefüggés, hogy véleményem szerint, ami erőszak által születik, az jó nem lehet. A hús egy végtelen erőszak, etikátlan hatalmaskodás által születik, melyben az állatot kihasználja az ember, leigázza, vágóhídra hajtja és leöli, széttrancsírozza, majd elfogyasztja. Ez jót nem tud szülni. Hiszek abban, hogy az élet igazságos, az életben intelligens összefüggések vannak és az egészséghez való jog is része ennek az etikának. Az én egészséghez való jogom nem lehet csupán a természet, vagy más élőlény tönkretétele által biztosítható. Természetesen léteznek biológiai érveim is a hús ellen bőségesen, de ezeket nagyrészt leírtam a vegán-predán cikkben. Aztán léteznek azok az érvek is, amelyeket Ön említ: „embertelen” állattartási módszerek, oltóanyagok, antibiotikumok, stb., ezeknek a húsoknak még ha létezett volna is ún. paleolit táplálkozás valaha, akkor sem lenne semmi közük az akkori húsokhoz. Tervezem, hogy a paleolit étrend építő kritikájáról írok egy cikket előbb utóbb. Természetesen a fogyasztott növényi élelmiszerek csökkenő száma – ahogyan Ön azt írja helyesen – nem kedvez az egészségnek. Ezt mérték is, tudjuk, hogy az ezerkilencszázas évek elején született szegény paraszti konyha szakácskönyvei legalább 2-300 féle növényt tartalmaztak, míg ma a jómódú városi polgár max 50 féle növényt fogyaszt. Ez beszűkíti a biokémiai lehetőségeket és kevesebb alkalmazkodást, regulációt, helyreigazítást tesz lehetővé a testben. A táplálékunk fitokémiai sokszínűsége fontos feltétele a salutogenezis („megegészségesedés”), vagy egyszerűen az egészségben maradás folyamatának. A cikkem fontos üzenete, hogy a betegségek nagy része gyulladásból keletkezik, és az jó, ha gyulladást fokozó anyagokat kiiktatjuk az étrendünkből, így a húst is. Természetesen nem gondolom, hogy csak a hús okoz gyulladást. A véleményem szerint a hús akkor is gyulladás fokozó élelmiszer, ha vannak, akinek bizonyíthatóan bizonyos időn belül ilyen hatást még nem okozott.

Kira 3 óra ago
2014-01-22

Köszönöm a válaszát, igazán érdekes témaköröket feszeget. A rendszerszemléletben biztosan egyetértünk, ebből adódóan pedig olyan tággá válik ez a kérdéskör, hogy végtelen hosszó biológiai, pszichológiai, filozófiai vitát lehetne nyitni, ami szerintem nagyon izgalmas. Abban is egyetértünk, hogy a növényi élelmiszerek mondhatni kihalófélben vannak az átlag háztartásban, ami szomorú. Ettől függetlenül a magam életében egyelőre nem tartom elképzelhetőnek a hús kiiktatását, illetve kicsit másképp gondolkodom az állatok „leigázásáról” is. De mindenképp elgondolkodtató az Ön szemlélete és nagyon várom a paleolit diétáról szóló cikkét! Maradok tisztelettel!  

Válasz
Nagy Erzsébet 3 óra ago
2014-01-25

Nagyon örlök ennek a cikknek, saját  magam erősítem, mivel már orvosilag lemondtak róllam.  Kiadtak a kórházból, hogy nincs tovább. Azonban itt vagyok, és vegán étrenden élek. Tejet nem fogyasztok,  de tojást kismértékben, és joghurtot egy keveset. Nem volt egyszerű, mivel évente 2-3 disznót feldolgozva elfogyasztottunk. Meg volt az eredménye, majd men végzetes lett. De nekem a hit is sokat seggített a végleges döntésben, és hálás vagyok az Urnak érte. Csodát művelt velem,, Kívánom, hogy sok embernek legyen hasonló tapasztalata. Az Ur áldássa a kiválló doktornak.
 

Válasz
juditpp 2 óra ago
2014-01-31

Kedves Doktor Úr! Véletlenül akadtam rá az Ön cikkére, és nagyon érdekesnek, körültekintőnek találtam. Amiért írok, az roppant egyszerű: nagymama vagyok, a gyermekeim felnőttek, és életemben nem etttem húst, hústermékeket. (tejtermékeket igen) Gyermekeim negyedik generációs vegatáriánusok (férjem is vegetáriánus) Nagymamám jó erőben, ép gondolkodásmóddal 86 évesen távozott, férjem nagyija 90 éves volt amikor meghalt. Itt élnek szüleim, akik 83 és 93 évet betöltötték, mindenben ellátják magukat (értsd: fahasogatás, kert gondozás – 400 négyszögöl!) Férjem anyukája is 83 évet élt meg, és egy rosszul sikerült esés volt a veszte. A betegség, hála Istennek, nem gyakori a házunk táján. De van egy fontos dolog: a Biblia első-második oldala tökéletesen leírja, hogy milyen táplálékra teremtetett az ember. Azt is leírja, hogy uralkodjon az állatokon, de nem úgy, hogy halomra öli őket.
Másik gondolat: az üzletekben forgalomban levő zöldségek-gyümölcsök „műértéke” nagyon magas. Szószerinti MŰÉRTÉKE! Műtrágyával, tápoldatokkat felfújt, kemikáliával tartosított MŰÉRTÉKEK. Ha paradicsomot, paprikát veszünk, hetekig el tudjuk tárolni, és nem romlik meg, nem úgy mint nyáron a kertből szedett termény. Télen ne paradicsomot-parikát akarjunk enni, hanem hagymát, foghagymát, savanyú káposztát, télire befőzött paradicsomlét, fekete retket, céklát, almát. Mindazt amit elődeink is használtak. Nem azt mondom, hogy nem finom a banán, mandarin, graipfruit, narancs… De ne ez  legyen étkezésünk nagy része. „Fedezzük fel” a héjában sült krumplit, a sóval eltett savanyú uborkát, a lencsét, sárga borsót. Tanuljuk meg magunk savanyítani a káposztát.
Ami a szóját illeti: mi nagyon keveset fogyasztunk. Bőven helyettesítik a hasonló hüvelyesek és a gomba (nyáron, ősszel külön élvezet gombászni de csak az ismerteket szedjük!).
Köszönöm Doktor Úr, hogy Ön orvosi oldalról világította meg a vegetáriánus éltmódot, és hogy szétoszlatta azt a tévhitet, hogy hús nélkül hiány-betegségek lépnek fel.

Válasz
Mankacsek 7 óra ago
2014-05-28

Kedves Dokor úr!
Nagyon köszönöm a cikket, végre egy hiteles forrás amellett, hogy a vegetáriánus/vegán táplálkozás is tökéletesen biztosítja a szükséges tápanyagokat.
Mivel én 10 éve vagyok vegetáriánus (tejet magában nem, csak tejtermékeket és tojást is eszem), van egy 4 és fél hónapos kislányom aki még teljes mértékben szoptatok, helyes-e ha továbbra is az én „vega” tejemmel táplálom? Már megkaptam orvosoktól, hogy „Maga dönthet, de a pici nem, egyen húst!” mondatot többször is, ezért kutatok most a témában, hogy vajon mire alapozzák azt a feltevést, hogy a húsmentes étrend a gyerekenél csakis tápanyaghiányos és egyben káros lehet. Azaz keresem a választ arra, hogy melyek azok az anyagok amit nekem feltétlenül be kellene vinnem a szervezetembe amit a tejen keresztül megkaphat a kicsi. Szedek Pharmaton matruellet, D-vitamint, vasat, kalciumot, magnéziumot és Omega 3,6,9-et. Emellet kellene valamit ami az esszenciális aminosavakat biztosítja, vagy elég ha az étkezésre hagyom ezt? Előre is köszönöm.

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 12 óra ago
2014-06-16

Kedves Anikó!

Külön-külön a tejtermék, a tojás és a hús is tartalmazza az összes szükséges aminosavat egyenként. A növényekben is megvan mindegyik, de a mai tudomány úgy állítja, hogy nem egyetlen félében, hanem komplettálni kell őket, vagyis többfélét fogyasztani gyakori változatosság keretén belül (a szója az egyetlen, amelyet elismernek komplettként). Dehát ki az, aki semmi mást nem eszik, csak egyféle növényt? Mindenki komplettál, anélkül, hogy tudna róla. Ha a szoptatás alatt tejterméket és tojást eszik, akkor valójában semmilyen hiánya nem lehet a babának sem. Valójában tehát három féle forrásból fedezi a szükséges aminosavakat a négy féle helyett és ez teljesen elfogadható.

A világon milliók élnek vegetárius módon nem csak a szüléstől távoli életszakaszokban, hanem a terhesség és a szoptatás ideje alatt is. Ezek az emberek mind képesek egészségben felnőni, akkor is, ha a húsevő tudomány, vagy húsevő orvosok szeretnék a maguk képére formálni az életet. Az én 5 gyerekem is így nőtt fel és mindegyik egészséges és rengeteg ember nő fel így. A konvencionális oldal ilyenkor bizonyítékokat követel a tudományos vizsgálatokból. ILyen vizsgálatok már bőven rendelkezésre állnak, csak többnyire az orvosok nem elég tájékozottak és olvasottak és ha mégis olvasnak, akkor az érdeklődésüket nem ez a téma köti le. Ez egy nagyon pikáns dolog, hiszen az efféle követelőzések abból próbálnak kiindulni, hogy a húsevést is tartalmazó predán étrend a normális és a vegán nem a normális. Kvázi veszélyesnek minősül, ha valaki eltér a normálistól és bizonyítani kell ennek létjogosultságát. Ugyanakkor semmi nem bizonyítja tudományosan ezt a kiindulópontot. A világban mindig jelen volt mindkét táplálkozási mód, legalább annyira megkövetelhető lenne fordítottan: tehát, hogy a kicsi gyereknek, vagy a szoptató anyának a húsadás nem károsít-e a normális vegánhoz képest. Erre is számtalan vizsgálat létezik már, hogy de igen, károsít: csökkenti az IQ-t, fokozza a krónikus betegségekre való hajlamot felnőtt korban.

Tudja annyi ilyen téma van, amit ki kéne dolgozni, de nem nagyon foglalkozik vele senki, pedig az információk már ott vannak a szakirodalomban, csak utána kéne járni. Én meg egyedül nem jutnék a végére, ha csak egy-egy ilyen kérdéssel foglalkoznék és nem a saját utamat járnám. Talán egyszer megteszem.

Üdvözli

Tamasi dr.

Béla 6 óra ago
2014-09-24

„anatómiánk nem alkalmas kizárólag hús, főként nem nyers hús fogyasztására” 
Ezt csak szegény eszkimókkal felejtették el közölni, mégis élnek boldogan 80 évet..

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 13 óra ago
2014-10-26

Kedves Uram!

Ön ezt honnan tudja? Én nem hiszem. Szerintem, ha az eszkimó nem a hagyományos életmódot éli, akkor ugyanolyan esendő, mint a világ többi részén élő ember. Üdvözlettel
Tamasi dr.

Attila 9 perc ago
2014-12-10

Kedves Doktor Úr!
Két hónapja vagyok vegán, és nagyon jól érzem magam. A lehető legtudatosabban próbálom összeállítani az étrendem, és úgy érzem, hogy mindent megkap a szervezetem amire szüksége van. Napi szinten edzek, és soha nem fogyok ki az energiából. Amikor az egyik ismerősöm, aki egyébként orvostan hallgató, megtudta hogy vegán vagyok, elég agresszivan reagált. Sajnos ész érvekkel nem tudtam meggyőzni arról, hogy a jól összeállított vegán étrend lehet ugyanolyan egészséges, mint bármely másik (ha nem egészségesebb) ezért szeretném névtelenül bemásolni a válaszát, és esetleg egy elemzést kapni a Doktor Úrtól, hogy az ilyen reakciókra mit lehet válaszolni, illetve, hogy miben téved az illető. A vegánok mellett szóljon az is, hogy mivel rá vagyunk kényszerítve arra, hogy kiszélesítsük a recepttárunkat, rengeteg új ételt iktatunk be az étrendünkbe, és sokkal jártasabbak vagyunk a témában mint az, aki egy átlag étrendet követ. Ime a válasz: 
Ez óriási baromság, és pár hónap múlva egy összeesett, fáradt csontváz leszel,  és ne csináld mert ezt a sokmindent nemtudod pótolni zöldsegekkel, nem tudsz valtozatosan étkezni vitaminhianyos leszel az izmaid teljsen elfogynak,mert nincs miböl kapjanak energiat. Éppen ezt csinalta egy felnött ferfi rokonunk.. hát ne mondjam hogy néz ki ha csak belegondolsz is gondolom egyertelmü hogy nyersen fogyasztott zöldsegböl nem lehet megélni. Meg ugy hogy neked mennyit kell tanulni..nem lesz eröd és meg oké hogy az elején frissnek erzed magad meg hogy újjaszülettel,mert nem eszel nehéz ételeket es könnyed leszel. Zöldsegböl nem fogsz eleg szénhidratot bevinni  és proteint.Ezen az oldalon kiszamolhatod hogy idealisan mennyit kellene bevinned ezekböl http://www.patikamagazin.hu/cikk/index/13737 / Nemtudom milyen magas vagy de ha lefele tekered ott van szürken hogy tudod kiszamolni és ha csak zöldseget eszel akkor ezek nagy részét elhanyagolod és szegény sejtjeid éhen maradnak ráadasul a szellemi tevékenyseggel több kaloriat égetsz mint a fizikaival ugyhogy ezért sem ajanlom mert nemfogsz tudni tanulni úgyhogy szépen kérlek hogy ne csinald ezt egyszerüen a legjobb táplálkozas a valtozatos étrend. Éppen múlthéten ezt beszeltük az élettan professzorral. Akkor nemkell vitamin pótlás sem, mert megesszük a megfelelö vitaminmennyiséget nem jó kisarkitani az étkezést mert elöbb utóbb a hiány ki fog ütközni ha csak húst eszel és zöldseget nem akkor ugyanez van akkor meg a májadat terheli le. Lehet egészségesen táplalkozni, hogy nem eszel péksüteményeket,meg cukrozott dolgokat,meg rengeteg lisztes dolgot, eszel sok gyümölcsöt,és zöldseget és a lassan felszivódó szénhidratokat eszed es nem zabálsz,hanem mindent mértékkel eszel, sok folyadekot iszol… ha ezt csinalod akkor fasza vagy es fitt,nem terheled le a szervezeted, nem fogod a raktáraidat felemészteni és tanulni is tudsz.  Es nemtudom ez honnan jött neked, vagy miert csinalod de józan paraszti ésszel szerintem be lehet látni azt hogy a változatos étrend a megfelelő egy ember számára, nem veletlenül vagyunk mindenevők, és nem pedig kérödzö állatok. Én jártas vagyok a temaban mivel biokémiat tanulok, hogy hogyan bontódnak és hasznosulnak a felvett anyagok es hogyan ürülnek es nemtudom miert csinalod ezt, mikor tudod hogy egyáltalan nem egészséges. Szerinted a növenyekben ugyanaz a tipusú protein van? És talán állati eredetü zsiradék is van benne? Mert nemhiszem. Az hogy te elolvastál egy olyan oldalt hogy napfenyesétterem.hu meg hudejovegannaklenni.hu, mindenféle tudományossag nelküli oldalakat, amik nyilvan azt hirdetik hogy hűdejó ez, de talan ha tudományosan utananézel, vagy kicsit belegondolsz, akkor rájössz, hogy ez nem egészséges, és az emberi szervezet nem igy van kitalálva. Es nemhiszem hogy láttál emert aki szinten igy döntött hogy vegán lett, mert én láttam, és nem volt vonzó látvány, össze van esve,semmi izom,lila karikás szemek.. semmi energiája nincs. Teljesen beszükül az etrended calcium hiany, D vitamit hiany. Ezenfelül vashianyod is lesz. Az internet tele van marhaságokkal, összefüggestelen ok okozatokkal, amiröl nem te tehetsz hogy elhiszed, mert nem tanultál róla és értelemszerünek tünik. És éppen ez ellen tüntet az egyik professzorunk hogy az alternativ gyógyászatot,homepátiat meg paleo diétat kitörölje az emberek fejéböl es cikkeket ir, volt a tvbe is többször olvasgasd öt es akkor majd elhiszed amit mondok.
 
Tudom, hogy kicsit hosszú, de nagyon jól jönne a válasza. Előre is köszönöm. Üdvözlettel,
Attila
 
 
 
 

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 12 óra ago
2014-12-11

Kedves Attila! Köszönöm a hozzászólását és a barátjának a levélrészletét. Jó úton jár, nincs mitől aggódnia. A víziók, hogy elfogynak az izmai, csont bőrré soványodik, meg baj lesz a csontsűrűségével, vas szintjével, megalapozatlan félelmek, negatív fantáziák, amelyek minden alapot nélkülöznek, tudatosan, vagy tudattalanul a gyógyszergyárak és a velük szorosan összefonódó élelmiszer ipari konszernek érdeke felé hajtják a vizet. A világban ugyanis van egy elég nagy törekvés, hogy minél több ember legyen inzulinfüggő cukorbeteg, koleszterin szint csökkentő gyógyszert szedő páciens, magasvérnyomás elleni szereket szedő súlyos érrendszeri beteg. Ezek óriási üzletek, képzelje el mi pénz áramlik az inzulingyártók felé, amikor a száz évvel ezelőtti kb. 3000 helyett, ma már közel egy millió cukorbeteg van csak magyarországon és az inzulint az állam fizeti az adófizetők pénzéből. Barátja nyilván azt hiszi, hogy ez a tendencia a sors csapása csupán és az ezt kivédeni tudó növényi alapú táplálkozás merő hóbort. De vajon hol van az általa, vagy a tisztelt Boldogtalan biológia professzora által képviselt konzervatív orvoslás, amikor ezek a statisztikák folyamatosan csak negatív irányba növekednek? Őszerinte mi az, ami ezt a tendenciát okozza? Talán nem jó fajta húst eszik az átlag magyar? Aztán itt vannak az autoimmun és allergiás gyulladások, pajzsmirigy és emésztőrendszeri betegségek, melyek korábban nem voltak csak a konzumtársadalom konzumétkezésével terjedtek el ennyire. Úgy gondolja kedves szegedi orvostanhallgató kolléga, hogy ő már rögtön átlátja ennek az epidemiológiai okát másodévben? Boldogtalan professzor úr pedig sajnos közelébe sem kerül a problémának. Ő a szkeptikusság betegségében szenved, holott bármit meg akar csinálni, ahhoz mindhez hit kell előbb, még a tudományos vizsgálatok elkezdéséhez is. Ha nincs hitem abban, hogy az evés után elmúlik az éhségem, akkor mindig éhes maradok, mert nem is kezdek enni, ha nem hiszek abban, hogy a busz elvisz a következő városba, akkor nem szállok fel és nem tudok utazni. Szóval hit nélkül ha fellöki sem veszi észre a komplementer orvoslás eredményeit. A Boldogtalan professzorról és Vágó úrról és a többi neves szkeptikusról az jut mindig eszembe, hogy ha nekik lehetőségük lenne máglyán égetni, akkor rögtön bevezetnék az inkvizíciót az orvoslásba, csupán mert másban hisznek és rendelkeznek azzal az arroganciával, hogy másnak nem engednék a szabad életforma, hit, és tudásválasztást. Szerintük az emberek nem elég intelligensek, hogy maguk döntsönek, elő kell írni nekik, hogy miként gyógyítsák magukat, vagy miként előzzék meg a betegségeket. Máglyára mindenkivel, aki a központi dogmától eltérőt mer állítani. A központi dogma jelenleg az evidencia. A probléma csak az, hogy az evidenciákat azok finanszírozzák, akik ellenérdekeltek.
Ennek ellenére egyre nagyobb az orvosi irodalma a vegán étrendnek amerikában. Csak olvasniuk kéne. Dehát nem hisznek benne, ezért nem is találják meg, hogy mit kell olvasni.

Evi 1 óra ago
2015-02-06

Tisztelt Doktor Úr!
6 hónapja tértem át a vegán étrendre, tehát mondhatni kezdő vagyok ezen a téren, bár igen elkötelezett. Nyilván van még sok csiszolni való a módszereimen, illetve a napi táplálkozási szokásaimon. A problémám az, hogy nemrég vérvizsgálaton vettem részt, ahol a kreatin-kináz értékem nagyon magas lett (672 U/L). Szív panaszaim nincsenek, sem izomsérülés stb. Picit nehezebben megy a torna, testmozgás. A kérdésem az, hogy összefüggésben állhat-e az említett érték új táplálkozási szokásaimmal? Orvosom szerint nincs köze hozzá, de azért engem elgondolkodtatott. Természetesen nem áll szándékomban visszatérni a predán étrendre, de talán valamin változtatnom kell a normál vérkép eredményhez. 38 éves nő vagyok, panaszmentes. A vérképemben további minimális eltérés a klorid szint (108 mmol/L) ezenkívül enyhe pajzsmirigy érték eltérés van (4,710 mIU/L), de ez már évek óta megvan, tehát ez nem újdonság. A többi érték teljesen rendben van. Nagyon tetszett a fenti cikke, bizalmat ébresztett bennem. Örömmel venném válaszát. Üdvözlettel: Éva

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 12 óra ago
2015-02-07

Kedves Éva! Köszönöm a kérdését és visszajelzését a cikkről. A CK értéket mindenképp meg kell néhányszor kontrollálni, mert a laborértékek akkor beszédesek igazán, ha látjuk a tendenciájukat is: emlekedik, csökken, vagy stagnál, vagy esetleg egy hibás mérés eredményeként csupán megrémisztette Önt. Ezért javaslom, hogy néhány hét elteltével mindenképp kontrolláltassa meg. Kérdés, hogy nem szed-e bármilyen gyógyszert? Akár fogamzásgátlót is. Ha az érték valósnak bizonyulna és valóban semmilyen megeröltető munka, vagy izomsérülés nem volt, akkor a CK érték gyulladásra utal, amit 6 hónap vegán étrend után csak akkor tudok elképzelni, ha Ön még valami élelmiszerre extrém érzékeny, mint pl. gluténra. Ezért ha bebizonyosodik a kontroll vizsgálatok után, hogy valóban magas a CK tartósan, akkor javaslom, hogy térjen át legalább néhány hónap kísérleti időszak erejéig a Tamasi diétára, mert ez megnyugvást hozhat az ilyen gyulladásos panaszokra. Persze, ha testsúlya magasabb lenne a normálisnál, akkor akár néhány hetes léböjtkúrát is végezhetne (olvassa még el ezt a cikket is), ami biztosan megnyugtatja az ilyen folyamatokat. Természetesen szívesen vezetem Önnek ezeket a vizsgálatokat és átbeszélem Önnel a tapasztalatait, ha felkeres a rendelőmben. Üdvözli Tamasi dr.

Gyenes Judit 9 óra ago
2015-03-11

Én március 17-én leszek egy éves (majdnem) vegán. Ha úgy alakul, vendégségben, megeszem amit készítenek nekem vega ételt. A vérképem nagyon sokat javult (triglicerid, koleszterin, húgysav, stb) A vegaság nem hozott eredményt, de a vegánság nagyon. Szeretem is ezt az életmódot, imádom az ételeket elkészíteni! A problémám a b12 vitaminnal van. 70-90 között van, és kaptam közben injekciókat is, szedtem a vegán b12 kapszulát (vitality1000mcg) 1 kapszulát hetente. Használok sörélesztő pelyhet és marmitét is. Az állapotom nem túl jó, mert mindig fáradt vagyok, remegek (néha nagyon durván), izom görcseim vannak stb. Valószínűleg felszívódási zavarom van, és ez már a vegánság előtt is így lehetett, mert a szívritmus zavarom, ami évek óta (kb 30 éven át) volt, az injekciók hatására rendbe jön. Tudna nekem tanácsot adni, mivel segíthetném a b12 felszívódást? Most havonta egy szurit kapok, de kevésnek érzem, nagyon gyengének érzem magam. Köszönöm a válaszát! Judit

Válasz
szerző
Dr. Tamasi József 8 óra ago
2015-03-11

Kedves Judit! Köszönöm kérdéseit. Ha jól értem, akkor van valami alapbetegsége, tünetegyüttese, aminek a vizsgálata, alaposabb megismerése nélkül nehezen tudnék korrekt választ adni Önnek. Alapelvem, hogy amit lehet injekciós, infúziós formában beadni, azt lehetőség szerint tegyük úgy, mert az emésztőrendszeri felszívódás nagyon bizonytalan. Ezért én a B12-t mindig infúzióba keverve szoktam adni és csak ritkán írom fel. Hogy mennyi kell belőle, legjobb, ha laborellenőrzéssel döntjük el. Hogy mi segíti a felszívódását, egyértelműen azt tudom mondani, hogy mindig a salaktalanító kúra, a bélflóra rendbehozatala, kóros baktériumok eltüntetése. A gyengeség okának kiderítése biztosan vizsgálatot igényel, de többnyire fellelhető ez az ok. Ha úgy gondolja, keressen fel és próbálok tovább segíteni Önnek. Üdv Tamasi dr.

Lehetünk-e vegánok anyukaként? – Jógamami 4 óra ago
2015-05-16

[…] belinkelem dr Tamasi József belgyógyász A vegán és a predán étkezés orvosi szemmel c. cikkét, ami szerintem egy jó összefoglaló a […]

Válasz
Lehetünk-e vegánok várandósan és/vagy szoptatás alatt? | Jóga Magazin Jóga Magazin 36 perc ago
2015-06-12

[…] belinkelem dr Tamasi József belgyógyász A vegán és a predán étkezés orvosi szemmel c. cikkét, ami szerintem egy jó összefoglaló a […]

Válasz
Kaszab-Apa Katalin 6 óra ago
2015-07-12

Tisztelt Doktor Úr ! Kb. 3 éve Méniére-szindóma jelentkezett nálam, Beta-verin gyógyszert kaptam, pár nap   alatt elmúlt. Néhány hónap múlva megint jelentkezett, a szedtem a gyógyszert 2-3 nap alatt elmúlt. fél évre rá megimétlődött ,most 2 hónapja jelentkezett, nem használt a Beta-verin, kaptam helyette Cavinton-Forte-t, ez sem használt. A fül zúgásom szintre állandósult, szédülés,hányinger, néha hevesebb szívdobogás és nyomás az agyamon, kiséretében. Teljesen kikészültem idegileg amelyhez még hozzájárul,hogy schizofren nővérem velünk él, én ápolom, 84 éves férjem 2 éve sztrok miatt nem tud beszélni. Állandóan gyomorsav túltengésem van,magas vérnyomás.
Kérem szíveskedjen tanácsot adni,hogyan tudnám ezeket legalább csökkenteni.
 
Üdvözlettel: Kaszab- Apa Katalin
 
2015.07.12

Válasz
Zsolt 7 óra ago
2015-10-20

A B12 vitamin előfordulása a különböző anyagokban nincs értelmezhető formában megadva.Nincs oda írva mekkora adagra vonatkozik A barna kenyerek: 2-3µg, például mekkora mennyiségre vonatkozik?
-Mennyi?
-30!
-Mi harminc?
-Mi mennyi?
 

Válasz

Vélemény, hozzászólás?