Budapesti, kecskeméti rendelő: +36-20-361-9530

Leves kúra

Nyomtatás Szerző : dátum : 2014-12-18 kommentek : (0)

 A leves kúra valójában egy léböjt, zöldséglevesekkel kiegészítve. Kiválóan alkalmas azoknak, akik nem szeretnének, vagy nem tudnak teljes léböjtöt végezni, vagy szeretnék azt még kiegészíteni, továbbvinni. Alkalmas testsúlycsökkentésre, salaktalanításra, gyulladáscsökkentésre. A leves kúra teljesen ártalmatlan, hiszen minden fontos tápanyagot megkap a kúrázó, valóban csupán a kalóriamennyiség csökken. Titka, hogy a fogyasztható ételeknek (rostdús, enzimekben és vitaminokban gazdag) köszönhetően szervezete több kalóriát éget el, mint amennyit magához vesz.

A böjthöz szükséges általános ismereteket itt feltétlenül olvassa el és próbálja követni!

A böjthöz szükséges beszerzendő anyagokat és elvégzendő eljárásokat itt olvashatja el!

A salaktalanítás egyszerűbb változatai a Leveskúra, a Mayr kúraa krumpli diéta, a gyümölcskúra.

Vezessen böjtnaplót!

Rendszeresen konzultáljon velem, lehetőleg heti kétszer, de legalább heti egyszer! Kérjen időpontot, vagy ha nincs módja személyesen jönni, egyszer kétszer kiválthatja email (tamasi@tamasidr.hu) beszámolóval! Mit kell megírjon nekem?

  • Hívatkozzon az első megjelenésére, vagy emlékeztessen, hogy mi is volt  a panasza, ami miatt a böjtöt javasoltam. (nem mindig emlékszem csupán a név alapján mindenre)
  • Hányadik napon van a böjtben?
  • Testsúlya (ne csak azt, hogy mennyi, hanem, hogy mennyit változott?) + Testmagassága
  • Napi folyadékfogyasztása
  • Napi széklet szám és állag
  • Közérzete
  • Kérdése

Dr.Tamasi

Fő szabályok

  • A leves kizárólag zöldséget, vagy gabonát (hajdinát, kölest, rizst, quinoát, amarantot, kukoricát), esetleg gyümölcsöt tartalmazhat.
  • A levesben levő szilárd alkotórészeken túl semmilyen szilárd étel nincs a menüben.
  • ne igyon tejet, joghurtot, más tejterméket, vagy tejterméktartalmú italt, kávét, fekete teát, alkoholt, kommersz gyümölcsleveket, szénsavas italokat, cukrozott italokat
  • A kúra alatt a sót meg kell szorítani, esetleg el is lehet hagyni (ha valaki teljesen nem tud só mentesen étkezni, csipetnyi tengeri sót használjon az ételekhez).
  • Legalább napi 2,5 – 3 liter ásványvizet el kell fogyasztani,de a léböjt során szokásos gyógyteákat, frissen préselt leveket és nyákokat is lehet fogyasztani.
  • Tilos a kúra során zsírban sült burgonyát (pomes, hasábburgonya) fogyasztani!
  • a kúra alatt tilos húst és édességeket enni, vagy a levesbe, vagy folyadékokba belekeverten fogyasztani. Húsleves nem lehet a kúra levese!
  • ne dohányozzon
  • reggel vegyen be vízzel keserűsót, napközben kétszer vízzel alkalikus port
  • alkalmazzon napi egyszerű fizioterápiás módszereket (száraz ledörzsölés, hideg-meleg zuhany, májpakolás, esetleg nyáron harmatos fűben járás), mozogjon intezíven napi legalább 30-40 percet. A mozgás legyen állóképességi + erőgyakorlatok is. Végezzen naponta 3-5×3-5 perc légzőgyakorlatokat.
  • aludjon eleget, éjfél előtt is több órát, ha tud, relaxáljon 1-2×10-15 percet napközben is. Ha nem tud relaxálni, akkor legalább próbáljon néhány percet aludni, vagy egyszerűen csak pihenni.
  • ne használjunk semmiképp konzerveket, porleveseket!
  • A zöldségleves elkészítéséhez ne alkalmazzunk mesterséges ízesítő szereket (leveskocka, porok, stb.), zsírt, habarást, vagy rántást.
  • A leveskúra alatt nem szabad alkoholt fogyasztani, mert ez alatt az idő alatt szervezetünk az elraktározott zsírt égeti el, az alkohol azonban rengeteg kalóriát tartalmaz, és a most amúgy is nagyobb megterhelésnek kitett májat túlzottan megterhelné.
  • Soha ne fogyasszunk a kúra során kenyeret
  • Csak teát, malátakávét, friss gyümölcs- és zöldségleveket, és növényi tejet igyunk, mindent cukor vagy más édesítőszer nélkül.

gyümölcsital

 Jó tanácsok

  • Rágjunk meg mindent nagyon alaposan, mármint ami a levesben rágni való.
  • Étkezések között, gyógyteák, ásványvíz és frissen centrifugált gyümölcslevek fogyaszthatók.
  • Ha lehet csak frissen préselt vagy bioleveket igyunk.
  • A gyümölcsleveket lehetőség szerint hígítsuk fel szénsavmentes ásványvízzel.
  • Ajánlott tisztító tea keverék: gyermekláncfű, tarackbúza,  bodza, csalán, hibiszkusz, nyírfalevél. A felsoroltakból készítsünk azonos arányban egy keveréket. 1 liter vízzel 2 evőkanálnyit forrázzunk le, majd 10 perc állás után szűrjük le, és 1 evőkanál mézzel ízesítsük. A nap folyamán kortyolgassuk el.
  • Aki szeretné az emésztőrendszerét jobban kitisztítani, igyon meg reggel éhgyomorra
    • 2 dl keserű gyógyvizet vagy (Ferencz József, Mira..)
    • 2 dl hígított aszalt szilvalevet vagy
    • 2 dl hígított savanyú káposztalevet (sótlant!)
  • A kúra alatt napi fél-egy órát mindenképp mozogni, tornázni kell (ha lehet a szabadban).
  • Heti 1-2 alkalommal célszerű elmenni szaunázni és masszázsra.
  • készítsünk egyszerre több féle levest, hogy nagyobb élvezettel végezzük a kúrát. Terítsünk meg két-háromféle levessel, teával, frissen préselt levekkel, hasonlóan mint egy gazdagon megterített asztal vacsorakor.
  • Az ételeket csak ízlelgessük és ne hajtsuk le egyszerre.
  • Ne feledjük: minél többet eszünk a levesből annál több zsírt, éget el a szervezetünkH
  • a valaki a diéta alatt gyógyszert szed, a diéta veszélyes lehet! Ezért orvosi felügyelet vagy tanács nélkül soha ne kezdjünk bele.

 

A böjthöz szükséges eszközök

  • Ezeket az eszközöket vásárolja meg patikában, vagy drogériában
  • Melegítő tömlő
  • Keserűsó
  • Alkalikus por (pl. Basica vital)
  • Salaktalanító gyógytea
  • Mandulaolaj
  • Dörzskesztyű
  • Ásványi anyagkészítmény
  • Gabonapehely (ne legyen búza és rozs tartalmú, de lehet rizs, hajdina, kukoricapehely), amelyből gabona nyák készül. Vagy használhatunk kész gabonatejet, mint rizstej, kölestej, hajdinatej.

 A leveskészítéshez felhasználható alapanyagok

  • Zöldségek (friss és szárított, esetleg kis részben mirelit)
  • Gabonák (lehetőleg gluténmentes)
  • Gyümölcsök
  • Víz (csapvíz)
  • só (himalájasó, tengeri só, ásványsó)
  • Fűszerek (gyógynövényfűszerek, száraz keleti fűszerek, száraz magyaros fűszerek, zöldfűszerek, friss fűszerek, fűszer jellegű zöldségek)
  • növényi levek (kókusztej, rizstej, savanyú káposztalé, mizó stb.)
  • olajak
  • olajos magvak

zöldségválaszték

 A leveskészítésben alkalmazható eljárások

  • főzés
  • párolás
  • sütés
  • grillezés
  • dinsztelés
  • turmixolás

A leveskúrához szükséges további anyagokat és eljárásokat itt olvassa el!

Leves recepteket a Levesek alatt olvashat!

A leves kúra alatti napi program összefoglalva

Felkelés, majd vizeletürítés után méretkezünk és feljegyezzük a súlyunkat. Következik a száraz test ledörzsölés, majd a váltott zuhany és azt követően a bőr olajos lekenése. Elfogyasztunk egy pohár forró tiszta vizet. Majd a keserűsót, szintén egy kis pohár vízzel. Elkészítjük a napi, magunkkal viendő folyadékjainkat (teák, ásványvíz, frissen préselt lé, gabonapép, leves). Ezek mennyisége jó, ha meghaladja a 3 litert. Reggel kicsit később még teázunk. Következik a mozgásprogram, lehetőség szerint reggel, de végezhető este is. Délelőtt és délután egyszer bevesszük az alkalikus port egy pohár vízzel elkeverve. Délben és este „dőzsölünk” finom levesekkel, melyeket magunk készítettünk. Napközben ha szabadságon vagyunk, akkor olvassunk, keressük az önismerti fejlődésünket. A böjt azonban nyugodtan végezhető munka mellett is. Délután, vagy este végezzük a májtáji pakolást. Napközben böjtnaplót vezetünk, melyben feljegyezzük a testsúlyunkat, a vérnyomásunkat, a közérzetváltozásunkat, a fogyasztott folyadék mennyiségét, a széklet ürítés számát, a mozgásra fordított időt.

Böjtnapló felépítése

Napok Testsúly Vérnyomás Testzsír Elfogyasztott folyadékmennyiség Széklet Közérzet
1.nap
2.nap
3.nap

Alapszabály: A kúra nem jelent éhezést – aki a kúra alatt éhezik, rosszul csinál valamit!

Böjttörés napja

  • A böjttörés napja a böjt utolsó napja, 3 hetes böjt esetén a 21. nap. A böjttörés napjának programja különbözik a többi naptól.
  • A böjttörés napján már nem kell bevenni keserűsót,
  • Folyadék bevitel csökkenthető napi 2,5 literre
  • Az alkalikus port sem kell  bevenni
  • 11 óra tájban terítsen meg szépen az asztalnál (szalvéta, gyertyafény, nyugalom, halk zene) és fogyasszon el egy szép almát, vagy egy szép banánt.
  • Evés előtt kicsit meditáljon, hogy mit jelentett Önnek ez a böjt és mit tapasztalt meg
  • nagyon lassan egye a gyümölcsöt (lehetőleg fél óráig), nagyon alaposan rágjon, akár 30-50-szer egy falatot
  • 14 óra tájban fogyassza el az első igazi ebédjét
  • egyen egy zöldséglevest, vagy krumpli levest, valamint második féleként valami párolt zöldséget, krumplival vagy rizzsel.
  •  18 óra tájban készíthet egy vacsorát is a következő elvek szerint
  • a böjttörés napján és utána 2-3 napig még nem ehet barna kenyeret, nyers zöldséget (legfeljebb salátalevelet), jelentősebb mennyiségű zsíradékot, vagy húst.
  • Az első 4 napban fogyaszthat rizs waffelt, zöldséglevest, párolt, vagy sütőben sült, vagy grillezett zöldséget, hámozott gyümölcsöt
  • a böjttörés napján és utána 2-3 napig még nem ehet barna kenyeret, nyers zöldséget (legfeljebb salátalevelet), jelentősebb mennyiségű zsíradékot, vagy húst.
  • Este áztasson be 10 szem aszalt szilvát, amit következő reggel fogyaszt el.

 

Levezető, vagy felépítő étrend

Tanuljon meg újra enni – a felépítőnapok rendkívül fontosak és óriási odafigyelést kívánnak. Szervezetünk rendszerint könnyebben átáll a böjtre, mint a böjt után az étkezésre. Eleinte mindig csak kevés ételt egyen, közben pedig gondoskodjon abszolút nyugalomról és élvezzen minden falatot. Meg fog lepődni, hogy milyen hamar jóllakik majd. És ne feledje: soha nem lesz jobb alkalma, hogy étkezési és evési szokásait kritikusan szemrevételezze és megváltoztassa mindazt, amit helytelennek ítélt meg.

  • a böjt idejének 1/3-a legyen a levezetés
  • egyen nyugodtan, lassan
  • rágjon akár 50x
  • egyen keveset, amivel épp már elégedett tud lenni
  • próbáljon csak értékes tápanyagokat tartalmazó élő élelmiszerekből készült ételeket fogyasztani (nyers, frissen párolt, vagy grillezett, nem konzervált)
  • ne egyen későn (este 7 után) vagy legfeljebb, csak valami apróságot
  • mindig többet igyon, mint amit a szomjúság kíván
  • a visszaálló étrendben ugyanúgy szigorú kontroll kell, mint a böjt alatt
  • ne kezdjen el kávézni, dohányozni

Visszaállást követő étrend

  • a levezető étrendnél írt irányelveket továbbra is tartsa meg
  • a tartós diétája legyen orvosi és dietétikai tanácsadás alapján kialakított egyéni étrend vagy Ön összeállíthatja a megváltoztatott, egészségesebb étrendjét. Ehhez használja az általam a www.tamasidr.hu alatt leírt diétákat. Irja le, hogy mely tényezőkön szeretne változtatni, készítsen abból saját táplálkozási programot.
  • Az étrend olyan kell legyen, mely az egészséges elvek mellett az Ön ízlésének is megfelel, mely mellett kellő örömet jelent az étkezés.
  • egyen kevésszer, csak akkor ha éhes
  • egyen keveset, amivel épp már elégedett tud lenni
  • még most tervezze be, hogy mikor végzi a következő salaktalanító léböjtöt
  • mozogjon többet, éljen egyébként is egészségesebben

rohe gemüse1

Jó tanácsok a kúra utáni időszakra

  • A kúra után a szervezete még hosszú ideig érzékenyen reagál mindenre, ami nem egészséges, vagy amit Ön nem jól tűr, ezért
  • Lehetőleg reggel és délben egyen többet, vacsorára maradjon meg a kúra alatt megszokott teánál.
  • Az étkezések között tartson legalább 4-6 óra szünetet.
  • Este ne egyen nyers zöldséget, gyümölcsöt, mert azok estétől a lelassuló emésztés miatt erjedésnek indulnak.
  • Soha ne üljön le a kúra után sem kiéhezetten, kimerülten étkezni, ilyenkor ugyanis nehezen tudja megállni, hogy ne habzsoljon be gyorsan mindent, ill., többet is, mint amennyire szüksége van, és amivel a szervezete még képes megbirkózni.
  • Az étkezése soha ne mellékes esemény legyen pl. tévézés, újságolvasás közben, így ugyanis kevésbé tudatosul, hogy mennyit eszik.
  • Ne felejtse el továbbra sem jól megrágni az ételt: az emésztés a rágással kezdődik!
  • A gyomor kb. 1/2 liter pépes étel befogadására és tökéletes emésztésére képes. Amit ezen felül eszik, az a további bélszakaszokban csak erjedést és rothadási folyamatokat indít el. Ne egyen többet, mint amekkora adagot a két ökle kitenne.
  • Kerülje az étkezés előtti, közbeni és közvetlen utáni bőséges folyadék bevitelét. Ezzel ugyanis felhígítja és hatástalanítja az emésztőnedveket, illetve kitágítja a gyomrot.
  • Napközben viszont most is igyon bőségesen.
  • Lehetőleg ne egyen túlzottan sokfélét egy étkezés alkalmával. Ez ugyanis arra csábit, hogy minél többet egyen és az emésztést is nehezíti.
  • Figyeljen a következő túlzásokra:
  • Ne egyen soha:

túl gyorsan                          túl sokat                               túl gyakran                   túl későn

túl zsírosan                          túl sósan                               túl édesen                      túl savanyúan

túl fűszeresen                      túl fáradtan                         túl sokfélét

  • A friss zöldségeket, salátákat, gyümölcsöket az étkezések kezdetén fogyassza el.
  • Változatlanul ne dohányozzon, kávézzon, és ne igyon alkoholt sem.
  • Iktasson be hetente legalább egy léböjt, gyümölcskúra v. zöldségnapot. Esetleg 2 hetente egy hétvégével, havonta 3-4 nappal is korrigálhatja hibáit. Ünnepi lakomákat, egyéb nagyobb kihágásokat követően tartson egy diétás napot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cikk nyomtatása

Dr. Tamasi József

szerző

az összes cikk megtekintése

Vélemény, hozzászólás?