Budapesti, kecskeméti rendelő: +36-20-361-9530

Mi az egészség?

Nyomtatás Szerző : dátum : 2013-06-05 kommentek : (0)

Mindannyian szeretnénk egészségesek lenni, de valójában mit is értünk egészség alatt?

Az Egészségügyi Világszervezet 1947-ben meghatározta az egészséget („az egészség nem egyenlő a betegség hiányával, hanem a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota”), azonban ez a definíció ma már idejét múlt és sok ponton szakszerűtlen.


[box type=”bio”] Tudja Ön, hogy ki nevezhető egészségesnek?[/box]

Az a személy, akinek

  • van örömet nyújtó életcélja, életfilozófiája és nem túlzottan aggódik a jövőjétől
  • egészségét érintő jelentős panaszai nincsenek
  • akinek nincs életét korlátozó kimutatott betegsége, aki testileg, lelkileg harmóniában él
  • nem éhezik és nem fázik, nem fenyegetett az élete, aki biztonságban érzi magát
  • a természettel harmóniában él
  • tudja, hogy az életben állandóság nincs, folyamatosan képes alkalmazkodni a környezete változásaihoz és megtalálni benne az újabb harmóniát
  • gyakran játékos, vidám tud lenni, aki képes pozitívan gondolkodni
  • aki elégedett adottságaival és minden körülmények között kreatív módon ki tudja bontakoztatni képességeit, meg tudja oldani a rá váró nehézségeket

[box type=”bio”]Az egészséges életmód 10+2 pontja[/box]

Kétségtelen, hogy a testünk a megszületése és teljes kifejlődése után folyamatosan öregszik. Az öregedés során megbetegszik és ez az élet rendjéhez tartozik. Betegségek nélküli világ nincs. Ugyanakkor adottságainkon túl magunk is sokat tehetünk az öregedési folyamatok lassítása és az egészség megőrzése érdekében és ez egybeesik mindenki vágyával, az „antiaging” módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásával. Köztudott, hogy az életmódunk leginkább befolyásolja az egészségünket. 27 éves orvosi praxisom tapasztalatai és szakirodalmi kutatás nyomán az egészséges életmódot az alábbi 10 + 2 pontban foglalom össze.

[button type=”big”]1.[/button]

Ésszerű és egészséges táplálkozás, salaktalanítás

Ez azt jelenti, hogy évente legalább egyszer kell végezzünk egy 5-21 napos salaktalanító léböjtkúrát.

zoldseges

A táplálkozásunk rostdús, sok élő növényi anyagot tartalmazzon, kevés állati terméket, finomított cukrot, kémiai anyagot fogyasszunk, mentesek legyünk a túlzásoktól, rendszeresen, de este nem túl későn étkezzünk, alaposan rágjuk meg az ételt és lassan fogyasszuk el, támogassuk az emésztésünket gyógynövényekkel, gyógynövényfűszerekkel és szelíd baktériumokat tartalmazó készítményekkel, pótoljuk az élelmiszerek hiányos ásványi anyag és vitamintartalmát jó minőségű szerves kötésű készítményekkel. Olyan mennyiségű és minőségű táplálékot fogyasszunk, ami mellett testsúlyunk megközelíti az ideálisat. A táplálkozásunk kell igazodjon az aktuális állapotunkhoz, az évszakhoz, fizikai aktivitásunkhoz.

[button type=”big”]2.[/button]

Rendszeres mozgás, légzőgyakorlatok

mozgás

A táplálkozás mellett a mozgás és a légzőgyakorlatok a legfontosabb antiaging módszerek. Különböző típusú mozgásgyakorlatok léteznek. A legfontosabb, hogy hetente legalább 3×30-45 perc un. állóképességi mozgást végezzünk. Ilyenek a futás, intenzív gyaloglás, úszás, evezés, kerékpározás, intenzív (aerobik jellegű) torna, tánc, kardiogépek. Ezenkívül hasonlóan fontos testünk izmainak, izületeinek folyamatos nyújtása („sztreccsing”), mert az izületi rugalmasság megőrzése és fejlesztése is az egészség feltétele. A testi erő, az izomtömeg fejlesztését úgynevezett izometrikus gyakorlatokkal érhetjük el (súlyzózás, emelések, kondigépek, fekvőtámasz stb.). A távol-keleti mozgásgyakorlatok (jóga, tai-chi, qi gong stb.) sem nélkülözhetők az egészséges élet eszköztárából. A helyes mozgásprogram a fenti mozgáselemek, valamint a meditáció, a légzés harmonikus kombinációját jelenti. A légzőgyakorlatok nem csak a teljesebb oxigéncserét, hanem keringés, az energiaháztartás, a méregtelenítés dinamikáját is elősegítik. A rossz légzésnek a rossz testtartás is okozója, melynek állandó tudatos korrekciója szükséges.

[button type=”big”]3.[/button]

Pihenés, relaxáció

alvás

Az emberek ma krónikus kialvatlanságban és krónikusan túlstresszelt állapottól szenvednek. Ezek az állapotok fokozzák az akut és krónikus megbetegedések esélyét. Hogy Ön mennyire stresszelt állapotban van azt legegyszerűbben a Voll vizsgálattal tudom kideríteni, amely vizsgálatot a betegeim többségénél 1990 óta rendszeresen elvégzek. Ennek alapján tudom, hogy ma az emberek sokkal stresszeltebbek, mint 20 évvel ezelőtt. Ha pedig arra kíváncsi, hogy a stressz már károsítja-e a mélyebb szöveteket is, azt a BETA és az Enderlein vizsgálatokkal tudom felderíteni. Sokszor a tartós túlzott stressz első jelei az emésztési zavarok. Szükséges az éjjeli 6-9 óra alvás, a napközbeni 1-3×10 perc relaxáció, a hétvégi pihenés és feltöltődés, az évi 1-3-szori szabadság. A pihentető alvás hiánya, ugyancsak sokak problémája. Az altatószereket próbáljuk kiváltani természetes anyagokkal, kerüljük a kávét, helyette alkalmazzunk pótkávéféleségeket, vagy élénkítésre Guaranát, zöld teát. A rendszeres meditáció, a rendszeres masszázs, az aromák és keleti füstölők, a művészet, zene ugyancsak alkalmat adhat a napi relaxációra. A leghatékonyabb relaxációs módszer az autogén tréning, melyet 8 „ülés”-ben megtanítok Önnek. Helyes, örömet okozó életszemlélet nélkül sokkal több stressz és szomorúság ér bennünket, ami csak még nagyobb mennyiségű alvással kompenzálható. A nagyon rossz életszemlélet miatti bűntudat, kétség, depresszió, félelem által teremtett egyensúlyvesztés, fáradtság szinte végtelen alvással sem lenne kipihenhető.

[button type=”big”]4.[/button]

Életszemlélet formálása, önismeret- és kommunikációfejlesztés

110_F_24604585_YRsaQ3DNRjeQpq9H95BjGF2tqGA1HItgAz egészségben maradás feltétele, hogy az élet minden nehéz helyzetében legyen egy kész megoldásunk, egy újabb elképzelésünk, hogy miként formáljuk újra a céljainkat. A mélyen vallásos emberek általában kevésbé sérülékenyek, hiszen  a veszteségeket könnyebben viselik. Ugyanakkor a vallásosság nem az egyedül üdvözítő megoldás az élet nehézségeire, sok más bölcsességgel, jámbor,vagy szeretetteljes cselekedetekkel is kialakítható a jövőbe, a dolgok pozitív kimenetelébe vetett szilárd hit.  A kommunikáció a lelki sérülések halmozásának egy folyamatos gyenge pontja. Ezért a kommunikációnkat olyan lelkesedéssel kellene fejleszteni az élet során, mint ahogyan egyre jobban végezzük egyéb feladatainkat is. A kommunikáció csakis tapasztalt szakember vezetésével fejleszthet.

[button type=”big”]5.[/button]

Szenvedélybetegségektől és más nagy életmódhibáktól való mentesség

kávé3

A dohányzás, rendszeres és túlzott alkohol fogyasztás, a kábítószerek, a rendszeres kávézás olyan egészségkárosodásokat okoznak, melyek semmilyen természetes vagy konzervatív eszközzel sem orvosolhatók. Ráadásul függőséget alakítanak ki, és ezért az elhagyásuk is nehézségekbe ütközik. Leszoktató programjaim mindig sikeresek voltak, melyben akupunktúra, biorezonancia, pszichoterápia, masszázs és salaktalanítás szerepel. További függőséget jelenthet a hibás táplálkozás, a túlzott édességfogyasztás, az internet, vagy televíziófüggőség, a szerencsejáték, de sokszor a munkafüggőség is káros lehet

[button type=”big”]6.[/button]

Test- és szépségápolás

testápolás-szépségápolás-virágszirmos-fürdőzés

A megjelenésünk egészséges mértékű ápolását szolgálják a természetes alapú kozmetikai és bőrápoló készítmények, az ilyen anyagokat tapasztaltan használó kozmetikus és bármennyire hihetetlennek tűnik, a salaktalanító kúrák, az egészséges táplálkozási szokások a külsőnk megújulásának belső feltételeit jelentik.

[button type=”big”]7.[/button]

Aktív közreműködés az egészséges mikro- és makrokörnyezet fenntartásáért

Kép 015

Természetben járás, túrázás, természeti környezetben élés, a természettel való szoros kapcsolat nélkül nem lehet egészséges az ember. Ezért jó, ha ruházatunk, lakberendezési tárgyaink természetes anyagokból készültek, ha a környezetünkben zöldfelületek léteznek, ha rendszeresen járunk a természetbe, ha megőrizzük a természetet, ezért válogatjuk a szemetet, és kevés egyszer-használatos csomagolóanyagot vásárolunk, nem pocsékoljuk a tiszta édesvizet, lehetőség szerint kerékpárral, vagy gyalog közlekedünk

[button type=”big”]8.[/button]

A szexuális kultúra fejlesztése

szexA szex, az emberi lét egyik fő örömforrása, amelyet többnyire minden ember művel, vagy mindenki művelni szeretne. Kivételt képeznek magas szinten vallásos emberek, akik számára a szexualitás tudottan csupán illúzió. Sajnálatos módon a társadalmunk tele van hibás algoritmusokkal, más oldalon elfojtásokkal a szexualitást illetően. Keveredik a vallásos álszemérem, és a médiák sulykolta szexuális szabatosság, ugyanakkor a gyakorlati szexuális kultúráról, egymás kölcsönös tiszteletének játékszabályaiban az átlagember tudása nagyon hiányos. Nem tartom helyesnek a mértéktelen szexet, az önkontroll hiányát, de a helyes célokat nélkülöző szexuális elfojtásokat sem. Nem tartom helyesnek a mértéktelen fogamzásgátlószer fogyasztást, és a természetes fogamzásszabályzásról szóló ismeretek hiányát

[button type=”big”]9.[/button]

Egyszerű öngyógyító módszerek ismerete

547599_515505818512268_735075596_n

Bizonyos egyszerű öngyógyító módszereket ismerni kell ahhoz, hogy ne rögtön orvost és ne rögtön mellékhatásokkal rendelkező gyógyszereket kelljen keressünk. A gyógynövények, bélflórahelyreállító szerek, táplálkozási megszorítások, rövidebb salaktalanító kúrák, pakolások és egyszerű akupresszúrás pontok azok, amelyeket az évek óta nálam megforduló vendégek és betegek már nagy biztonsággal megismertek. Az én elvárásom szerint nem csak az orvos gyógyít, hanem a beteg is önmagát, aki egyre mélyrehatóbb ismereteket szerez orvosától, írásaiból. Az egészségünk feltétele az is, hogy ne csupán a betegségtől való félelem és a gyógyítás iránti passzív elvárás munkáljon az egészségvédelmünkben, hanem aktívan közreműködjünk az életmódunk formálásán túl a kisebb bajok helyreállításában, ismereteink bővítésében.

[button type=”big”]10.[/button]

Az egyszerű életvezetés művészete

hanna03

Életünk a televíziócsatornák végtelen sorával, az internet és a számítógépek adta végtelen információs lehetőségekkel, az anyagi jólét növekedésével, a megszerzett javak halmozásával egyre bonyolultabbá válik és már veszélyezteti az élet alapvető fontosságú dolgaira való összpontosítást: mint egészséges életmód, szeretetteljes emberi kapcsolatok, önismeretfejlesztés, az élet céljainak szem előtt tartását stb.

Ezért az önkontroll, a mértékletesség fejlesztése, a nemet mondani tudás, az egyszerűség feltétlenül fontos eleme az egészséges életmódhoz vezető törekvéseknek.

[button type=”big”]+1[/button]

Élethosszig tartó tanulás, önképzés

Állandó tanulás minden emberi korban az egészség alapfeltétele.

tanulás

[button type=”big”]+2[/button]

Kreatív, örömet okozó munka választása

Ha az Ön munkája ilyen, akkor Ön szerencsés ember. Sosem késő azonban változtatni. Csak akkor lehetünk teljesen egészségesek, ha napunk nagyobbik részét kitevő munka során pozitív élmények, örömök érnek bennünket, de legalábbis nem állandó szorongásban és elfojtásban kell a napi munka végét várjuk. Jó, ha a munka is az önmegvalósításunk része.

 

Cikk nyomtatása

Dr. Tamasi József

szerző

az összes cikk megtekintése

Vélemény, hozzászólás?

3 + 10 =